sobota, 1 lutego 2014

Ocet jabłkowy - syrop do herbaty czyli tzw. ognisty cydr lub oxymel.


Żeby zakończyć temat octu jabłkowego jako środka do użytku wewnętrznego.

Wiem, że są osoby, które mylą ocet jabłkowy na bazie jabłek, wody i cukru z 10% octem spirytusowym i za nic w świecie go nie wezmą do ust.

Ale 10% ocet spirytusowy możemy zastąpić octem jabłkowym w ramach ekologicznych środków czystości. Kwas jabłkowy nie wydziela aż tak intensywnego, kwaśnego zapachu jak jego 10% kolega.

Wracając do octu jabłkowego - nie zainteresowałabym się nim, gdyby nie blog Herbiness i jej ognisty cydr oraz Aga Radzi i jej wariant cydru.
A ponieważ od dziecka lubię wszelkiego rodzaju syropy na gardło - wszystko co słodkie nie ujdzie mojej uwagi - postanowiłam zrobić  taki sama.  



( Nazwa cydr raczej tutaj nie pasuje, chociaż cydr także powstaje na bazie jabłek ( tutaj strona na której znajdziecie przepis na domowy cydr ), ale nie czepiajmy się nazwy i niech tak zostanie. ).


 Mój pierwszy zrobiłam wg przepisu podstawowego, jaki pojawia się u Herbiness. 

Dodałam jeszcze połowę papryczki chili i dwie gałązki świeżego rozmarynu.  

Jednak jeśli chodzi o proporcje składników, tutaj za bardzo się ich nie trzymałam. U mnie przeważa cebula i czosnek - po prostu je uwielbiam.

Mój cydr macerował się 2 tygodnie, chociaż już po tygodniu musiałam spróbować. W smaku - jak sok z cebuli tylko w bardziej płynnej formie. 

Łyżka stołowa do herbaty plus łyżka stołowa miodu - to jest pyszne, ale nie tak pyszne jak mój pierwszy przepis na syrop z chili i imbirem.


Cydry możemy przygotować na zimno i ciepło.

WERSJA NA ZIMNO

Średniej wielkości słoik napełniamy do połowy lub 3/4 wysokości ziołami lub podstawowymi składnikami, takimi jak cebula, czosnek, imbir, chrzan i czym tam jeszcze chcecie...... 

Wlewamy miód i ocet w wielkości: 1/3 słoika miodu i 2/3 octu

Wersja słodsza - pół na pół.

Macerujemy z 2 tygodnie, codziennie potrząsamy, następnie przecedzamy, zlewamy do butelki i trzymamy w chłodnym miejscu lub lodówce.

METODA NA CIEPŁO 


Na małym ogniu podgrzewamy ocet z ziołami tak z 10, 20 minut. Odcedzamy. Gdy ocet nieco ostygnie, dolewamy do niego miód. 

Data ważności - około roku.  Najlepiej robić oxymele małymi partiami.  Dawka ? Rano jedna łycha stołowa do herbaty, na kolację drugą łyżka. To moje porcje. 

Osoby na proszkach i nie tylko - KONSULTUJĄ SIĘ Z LEKARZEM !!!! 


OXYMEL NA BAZIE ZIÓŁ

Możemy użyć ziół suszonych, wtedy tonik będzie miał bardziej wyrazisty smak i nie będziemy musieli trzymać mikstury w lodówce.  Świeże zioła wymagają jednak maceracji w zimnym klimacie. 

  
Szałwia plus rozmaryn - metoda na zimno - polecana na górne drogi oddechowe.
ta mieszanka nie jest rekomendowana dla matek karmiących ani kobiet w ciąży. 

Rozmaryn - dla osób bez energii i nieciekawym krążeniem. Polecany na poprawę trawienia i stres. - codzienne spożycie nie zalecane, kobiety w ciąży niech go unikają 

Szałwia -   działa przeciwzapalnie i antyseptycznie, osłaniająco i przeciwcukrzycowo, obniżając poziom cukru we krwi. Napar z szałwii pobudza wydzielanie soku żołądkowego, łagodzi bóle brzucha i wzdęcia, wzmaga perystaltykę jelit. Wspomagająco w zaburzeniach wątrobowych. Pomaga w zredukowaniu nadmiernego pocenia się, może wzmagać krwawienia miesiączkowe.

 Nie zalecany dla kobiet w ciąży i karmiących matek. Unikamy spożywania przez długi okres czasu. 

Tymianek - infekcje górnych dróg oddechowych, kaszel, zapalenie oskrzeli, przeciwwirusowy, antyseptyczny

Oregano - przeciwwirusowy, zalecany w infekcjach górnych dróg oddechowych

Mieszanka - imbir, czosnek i cebula - niezły tonik w stanach przeziębia i kaszlu. Czosnek miażdżymy a całość przechowujemy w lodówce.


Mięta - kłopoty żolądkowe, pomocny w trawieniu.

O ziołach można pisać i pisać. Jeśli przeszukać internet, znajdziemy tam całe bogactwo właściwości, mieszanek itp. Ja powielać tych wiadomości nie będę. 


Z lektur mogę polecić książkę, o której już wspomniałam parę razy

' Medycyna ludowa; woda żywa i martwa; ziółka' Marta Tamara Gawęda. Moje wydanie pochodzi z 1995 roku. Wydawnictwo Drukarz S.C. Ciechanów.

Jakieś pytania, czegoś nie napisałam, nie dopisałam ........... jestem na fejsie, albo czekam na komentarze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Samowystarczalny ogród miejski.

  Warzywny ogród miejski w Detroit.  1280 akrów. Żywi 2000 domostw za friko.  Jest też ogród, w którym kwitnie 200 drzew owocowych. Dostarcz...